Wychowanie komunikacyjne to proces, w którym młody człowiek powinien osiągnąć dojrzałość do świadomego, odpowiedzialnego, bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym. W sytuacji ucznia z małej miejscowości, który niejednokrotnie musi pokonać drogę do szkoły korzystając z jednośladów jest to zadanie szczególnie ważne. Poznanie zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego wymaga przyswojenia przez dzieci definicji, zrozumienia znaczenia znaków i sygnałów drogowych, nabycie umiejętności prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po drodze.
Program profilaktyczno – wychowawczy z zakresu edukacji komunikacyjnej przeznaczony dla klasy czwartej szkoły podstawowej w Zespole Szkół w Czarnem
1. Wprowadzenie Wychowanie komunikacyjne to proces, w którym młody człowiek powinien osiągnąć dojrzałość do świadomego, odpowiedzialnego, bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym. W sytuacji ucznia z małej miejscowości, który niejednokrotnie musi pokonać drogę do szkoły korzystając z jednośladów jest to zadanie szczególnie ważne. Poznanie zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego wymaga przyswojenia przez dzieci definicji, zrozumienia znaczenia znaków i sygnałów drogowych, nabycie umiejętności prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po drodze. Program ten ma na celu przybliżyć uczniom nie tylko zasady bezpiecznego i prawidłowego korzystania z dróg ale też udzielania pierwszej pomocy, zapobiegania zagrożeniom występującym w szkole i w domu, kształtowanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo swoje i innych. Realizacja programu zakłada współpracę szkoły z instytucjami służb publicznych, takimi jak: policja, straż pożarna i pogotowie ratunkowe. W związku z tym, że wychowanie komunikacyjne autor programu uznał za priorytetowe na ten cykl kształcenia przeznaczono zwiększoną liczbę godzin lekcyjnych. Treści technologiczne i informacyjne zostały ujęte wybiórczo. Program będzie realizowany na lekcjach techniki w klasach czwartych szkoły podstawowej w ramach wychowania komunikacyjnego i w formie spotkań edukacyjnych z przedstawicielami policji, straży pożarnej, służby zdrowia i pedagoga szkolnego.
2. Cele programu · kształtowanie umiejętności ogólnotechnicznych przydatnych w życiu · wdrażanie dyscypliny i utrwalanie prawidłowych zachowań na drodze · poszerzanie i utrwalanie podstawowych wiadomości zdobytych w klasach I – III w zakresie przepisów i zasad dotyczących bezpiecznego ruchu drogowego uczniów jako pieszych i kierujących środkami komunikacji · nauka przepisów o ruchu rowerów, poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego · przygotowanie uczniów do uzyskania uprawnień do karty rowerowej · wdrażanie uczniów do samodzielnego korzystania z materiałów o tematyce ruchu drogowego · uwrażliwienie na możliwość wystąpienia zagrożeń · upowszechnienie wiedzy o różnego rodzaju zagrożeniach w celu trafnej ich identyfikacji w życiu codziennym · nawiązanie współpracy z instytucjami policji, straży pożarnej i służby zdrowia · zapoznanie z systemem działania służb i instytucjami niosącymi pomoc w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia · kształtowanie postawy zaufania do funkcjonariuszy bezpieczeństwa publicznego · uświadomienie potrzeby nabywania umiejętności udzielania pierwszej pomocy · popularyzowanie roweru jako środka transportu, a także rekreacji i sportu
3. Zadania szkoły · doprowadzenie ucznia do poznania i oceniania swoich cech, możliwości i predyspozycji technicznych · organizowanie wielostronnej aktywności technicznej ucznia
4. Metody i formy realizacji - spotkania edukacyjne z przedstawicielami policji, straży pożarnej, służb medycznych
- pogadanki, wykłady, zajęcia ćwiczeniowe
- zajęcia praktyczne / jazda/
- zajęcia wytwórcze
- egzamin na kartę rowerową
5. Treści programowe BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM · przepisy o ruchu pieszych- powtórzenie i pogłębienie materiału z klas I – III · obowiązek stosowania się uczestników ruchu drogowego do przepisów o ruchu drogowym · zasady bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym - zasada szczególnej ostrożności - zasada ograniczonego zaufania - zasada ruchu prawostronnego · przepisy o ruchu rowerów - terminologia z ustaw dotycząca rowerzysty - włączanie się do ruchu - zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu - wymijanie, omijanie, wyprzedzanie - przecinanie się kierunków ruchu - zasady i zakazy dotyczące korzystania z dróg i techniki jazdy rowerzysty - warunki techniczne roweru - zasady ruchu nocą oraz w warunkach zmniejszonej widoczności · przepisy porządkowe dotyczące rowerzysty - uprawnienia do kierowania rowerem - zatrzymanie i postój - używanie świateł zewnętrznych - postępowanie w razie wypadku drogowego · znaki i sygnały drogowe obejmujące rowerzystę - znaki pionowe - znaki poziome - sygnały świetlne i dźwiękowe - sygnały nadawane przez osoby kierujące ruchem · hierarchia wartości norm, znaków i poleceń w ruchu drogowym · wykroczenia popełniane przez rowerzystów · tryb i zasady zdawania egzaminu na kartę rowerową BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE I W DOMU · zagrożenia występujące w domu / kradzieże, ogień, porażenie prądem, przemoc / · zagrożenia występujące w szkole, na ulicy / przemoc fizyczna lub słowna, wyłudzenia, kradzieże / PODSTAWY UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY · znaczenie pierwszej pomocy · omdlenia, zadławienia · pierwsza pomoc podczas zranienia i krwotoków · ocena stanu poszkodowanego w wypadkach drogowych TREŚCI INFORMACYJNE I TECHNOLOGICZNE · konstrukcja pisma technicznego – litery duże i małe · przybory i materiały rysunkowe – ćwiczenia w posługiwaniu się nimi · rzutowanie prostokątne · wymiarowanie przedmiotów w jednym rzucie · produkcja papieru, gatunki materiałów papierniczych i ich zastosowanie · obróbka papieru – wymiary ciecie nożyczkami i nożem, składanie i formowanie wg projektu, łączenie różnymi sposobami · drewno materiały drewnopochodne · ćwiczenia wytwórcze
6. Osiągnięcia ucznia · zna i stosuje podstawowe przepisy ruchu drogowego
· zdobywa kartę rowerową
· zna bezpieczne miejsca przeznaczone i przystosowane do zabaw
· nabywa umiejętności pozwalające na unikanie, zapobieganie i pokonywanie niebezpieczeństw
· potrafi podejmować świadome i odpowiedzialne decyzje sprzyjające swojemu bezpieczeństwu oraz bezpieczeństwu innych
· poprawnie stosuje Polskie Normy w tworzeniu i czytaniu dokumentów technicznych
7. Sposób realizacji treści programowych w roku szkolnym 2005 / 2006 Oprócz zajęć dydaktycznych przewidziane są spotkania pozalekcyjne
Zadanie
|
Termin realizacji
|
Spotkanie uczniów klas czwartych z policjantem
|
kwiecień
|
Gazetka w gabinecie technicznym związana z edukacją komunikacyjną
|
cały II semestr
|
Moje bezpieczeństwo – wykonanie plakatów, zorganizowanie wystawy prac uczniów na korytarzu szkolnym
|
marzec
|
Lekcje w miasteczku ruchu drogowego
|
kwiecień
|
Egzamin na kartę rowerową - przygotowanie zestawu pytań - egzamin teoretyczny - egzamin praktyczny
|
kwiecień / maj
|
Zasady udzielania pierwszej pomocy – spotkanie z pielęgniarką szkolną
|
marzec
|
Przedstawienie – Bezpieczny na drodze
|
maj
| 8. Metody sprawdzania osiągnięć ucznia W trakcie rozwiązywania różnego typu zadań ocenie podlegać będzie: · przestrzeganie przepisów BHP · umiejętne korzystanie z informacji technicznej · odpowiednie zorganizowanie stanowiska pracy, przestrzeganie zasad organizacji pracy · posługiwanie się urządzeniami technicznymi, narzędziami, przyrządami, przyborami · umiejętne dostrzeganie problemów, wyciąganie poprawnych wniosków · estetykę, staranność, dokładność wykonanego zadania · przestrzeganie przepisów ruchu drogowego Osiągnięcia uczniów sprawdzane będą podczas zajęć. Formy oceny to – odpowiedź ustna, pisemna / rysunek, schemat, wykres, tabela, krzyżówka / , zadania wytwórcze, obserwacja zachowań uczniów.
8. Kryteria oceniania
Ocena celująca: - uczeń posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza materiał przewidziany programem - potrafi stosować wiadomości w sytuacji nietypowej - umie formułować problemy - proponuje rozwiązania oryginalne
Ocena bardzo dobra: - uczeń w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe - potrafi zastosować posiadaną wiedzę w rozwiązywaniu problemów - jest samodzielny (korzysta z różnych źródeł informacji) - potrafi zaplanować i bezpiecznie przeprowadzić ćwiczenie Ocena dobra: - uczeń opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem - poprawnie stosuje wiadomości w rozwiązywaniu typowych problemów - potrafi bezpiecznie wykonać zaplanowane ćwiczenie - prawidłowo posługuje się narzędziami, przyborami, sprzętem technicznym Ocena dostateczna: - uczeń opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem - potrafi zastosować wiadomości w rozwiązywaniu typowych zadań z pomocą nauczyciela - potrafi wykonać proste doświadczenie z pomocą nauczyciela - zna nazwy podstawowych narzędzi, przyborów, sprzętu technicznego Ocena dopuszczająca: - uczeń ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia - rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania o niewielkim stopniu trudności - potrafi wykonać bardzo proste doświadczenie z pomocą nauczyciela Ocena niedostateczna: - uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia - nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności z pomocą nauczyciela - nie potrafi bezpiecznie posługiwać się narzędziami, przyborami, sprzętem technicznym - nie wykazuje zainteresowania przedmiotem
opracował
Mariusz Młodożeniec |